Painonhallintakonseptin periaatteet

”Healthy. Step by step.”

Tausta

Ylipaino on merkittävä yhteiskunnallinen ja yksilötason taloudellinen ja terveydellinen haaste Euroopassa ja Suomessa. Ylipainoisia ihmisiä on tänä päivänä eurooppalaisista noin 60%. Vuonna 2007 Finriski 2007 -aineistoon perustuen Suomessa oli yli 2 miljoonaa liikapainoista (BMI yli 25 kg/m2) työikäistä (18–64-vuotiasta), joista noin 650 000 oli lihavaa (BMI yli 30 kg/m2).

Tyypillisesti ensimerkit ylipainon tuottamista haasteista ovat hengästyminen portaissa tai ylämäessä, hikoilun lisääntyminen tai kipuja nivelissä sekä alaselän alueella.

Lihavuuden luokitus painoindeksin (BMI, kg/m2) perusteella:

Normaalipaino

18.5–24.9

Liikapaino (ylipaino)
25.0–29.9

Lihavuus
30.0–34.9

Vaikea lihavuus
35.0–39.9

Sairaalloinen lihavuus
40 tai yli

Lihavuuden jatkuessa vuodesta toiseen, tiedetään, että seuraavat sairaudet kehittyvät todennäköisemmin kuin normaalipainoisilla:

  • aikuistyypin sokeritauti
  • dyslipidemia (matala HDL-kolesteroli, kohonnut LDL-kolesteroli, usein kohonnut triglyseriditaso)
  • kihti, kohonneet virtsahappoarvot
  • lisääntynyt veren hyytyminen
  • kroonisten tulehdustilojen lisääntyminen
  • kohonnut verenpaine
  • sepelvaltimotauti, aivoverenkierron häiriöt
  • tietyt syöpätyypit (paksusuoli-, haima-, maksa- ja munuaissyövät)
  • rasvamaksa ja muut suoliston häiriöt
  • nivelkulumat raajoissa
  • elämän laadun alentuminen
  • onnettomuusriski suurenee

Painonhallinnassa erityishuomio kiinnitetään painon sijasta vyötärön ympärysmittaan sekä vyötärön ja lantion ympärysmitan suhteeseen eli vyötärö-lantio-suhteeseen (waist-to-hip ratio). Mitta vyötärön osalta tapahtuu etummaisen suoliluun harjanteen ja alimman kylkiluun puolivälistä vaakatasossa mitaten ja lantion ympärysmitta otetaan alempaa lantion laajimman kohdan alueelta. Vyötärön ympärysmitta on koholla naisilla, mikäli se on yli 80 cm ja miehillä, mikäli se on yli 94 cm. Vaarallisen koholla arvot ovat, kun naisilla ylittyy 88 cm ja miehillä 102 cm. Vyötärö-lantio suhteen tulisi olla naisilla alle 0.85 ja miehillä alle 1.0.

Jos ei nyt, niin milloin? – Albert Einstein

Periaatteena on hyödyntää NSA Shape, Healthy steps -ohjelmaa niin pitkälle kuin se on tarkoituksen-mukaista. Tämä konsepti mahdollistaa terveellisen, tehokkaan ja turvallisen sekä tarvittaessa suhteellisen nopean painonpudotuksen sellaisenaan tai yhdistettynä lihavuusleikkaukseen.

Tasapainoinen ruokavalio

Tasapainoinen ruokavalio mahdollistuu, kun syödään oikea-aikaisesti ja säännöllisin kerroin päivässä terveellistä ja monipuolista ruokaa sekä välipaloja. Kuitenkin noin kolmannes ihmisistä ei syö säännöllisesti ja tuorekasvisten käyttö on harvojen arkitodellisuutta. Tässä tekijöitä, jotka liittyvät monipuoliseen ja tasapainoiseen ravitsemukseen:

  • ravinteiden saanti monipuolista
  • kasvisvoittoisuus
  • viisi annosta hedelmiä, marjoja ja vihanneksia jokainen päivä
  • sokerin ja suolan saanti kohtuullista
  • aterioiden valmistustavat hellävaraisia (höyrytys, haudutus)
  • kokojyväviljan käyttö
  • enintään 600 g lihaa viikossa, jalostettua lihaa erityisen vähän
  • laadukkaiden rasvojen osuus riittävä, eläinperäisten rasvojen käyttö vähäistä
  • vähäkalorisia juomia, mielellään v että, 1.5-2 litraa päivässä
  • monipuolisesti kasviksia – suosi kaikkia värejä

SHAPE-ohjelman vaiheet koostuvat neljästä osa-alueesta eli 1. uusi polku, 2. dieetti, 3. liikunta ja 4. motivaatio:

1. Uusi polku

Terveystietoisuuden lisääminen ja ymmärrys oman elämän tavoitteista ja merkityksestä. Lihavuuden terveysriskien tiedostaminen, omat paino- ja vyötärönympärysmittaukset sekä näihin liittyvien tavoitteiden määrittäminen ja seuranta.

Miksi vain 28% miehistä ja 32% naisista syövät kasviksia päivittäin? Ymmärrys siitä, miksi Juice plus+ Premium-valmiste on hyvä tuki ja turva painonhallinnan yhteydessä eli kun syödään rajoitetusti 1200 – 1500 kcal:n verran päivittäin, on haastavaa saada kaikki tarvittava ravinnosta.

Miten Healhy Steps-ohjelma toimii?

2. Dieetti

Vaihe 1: Aloitus

  • ota kolmesti päivässä Booster G2 –pussin sisältö sekoitettuna lasilliseen (2 dl) vettä:
    • ennen aamupalaa
    • ennen lounasta
    • ennen päivällistä
    • Booster G2 auttaa sinua pienentämään ateriakokoja sekä lisää kylläisyyden tunnetta ja piristää.
  • korvaa aamupala vaniljapirtelöllä (sekoitat annospussin 3 dl kevytmaitoa TAI 1 dl tuoremehua ja 2 dl maitoa)
  • korvaa lounas tai päivällinen ”kesäkeitolla” eli sekoitat Vegetable soup:n sisällön kuumennettuun kevyt maitoon (3 dl) TAI riisi-, soija-, kauramaitoon
  • normaali monipuolinen ateria joko lounaalla tai päivällisellä
  • ota käyttöön Juice plus+ Premium-tuote:
    • 2 hedelmä- (punainen) ja 2 marjakapselia (lila) ennen aamupalaa kahden vesilasillisen kera
    • 2 vihannes (vihreä) kapselia lounaan tai päivällisen yhteydessä, samalla runsas lasillinen vettä
  • mikäli koet kovia nälkäpuuskia, niin juo iso lasillinen vettä ja tarvittaessa ota pieni välipala: hedelmä tai juures tai pähkinöitä 30-40 gr tai Shape suklaapatukka (=Chocolate bar)

Vaihe 2:  Pudotus (kesto 1-2 kk)

  • tavoitteena kaventaa vyötäröä reippaasti, samalla painoa pudottaen
  • jatkat boostereita kolmesti päivässä ennen aterioita
  • jatkat aamupalaa vanilja-pirtelöllä
  • jatkat ”kesäkeitolla” joko lounaalla tai päivällisellä
  • normaali monipuolinen ateria lounaalla tai päivällisellä
  • Juice plus+ Premium jatkuu

Vaihe 3: Sopeutuminen (kesto toinen tai kolmas kuukausi)

  • tavoitteena vahvistaa/vakiinnuttaa oikeata ateriarytmiä ja terveellisiä ruokailutottumuksia
  • voit korvata yhden aterian päivässä joko Vanilja pirtelöllä tai kasviskeitolla (voit päättää asian kuten koet parhaaksesi)
  • voit jatkaa Booster G2 käyttöä edelleen 3x/päivässä
  • jatkat Juice plus+ Premium käyttöä

Vaihe 4: Vakiinnuttaminen (3-4. kuukaudesta eteenpäin)

  • olet saavuttanut osatavoitteesi ja nyt siirrytään ideaalipainon ylläpitoon sekä tarvittaessa jatketaan hallittua painon pudotusta
  • ota käyttöön kerran viikossa erityinen terveyspäivä, jolloin syöt ensimmäisen kuukauden tavoin niukkakalorisesti:
    • esim joka torstai liikut hyvin, otat kolmesti Booster Booster G2 ja korvaat pääateriat marjoilla, hedelmillä ja/tai kasviksilla tai voit hyödyntää Shape-tuotteita (pirtelö, keitto tai patukka)
  • tämä auttaa sinua pysymään erinomaisesti tavoitteessasi ja voimaan hyvin!

3. Liikunta

Meidän täytyy liikkua, muutoin mikään ei liiku!

4. Motivaatio

”Terveys on tilan sijasta pikemminkin asenne ja se kukoistaa nauttiessamme elämästä” Tommaso D’Aquino.

Osoita, että ole valmis aloittamaan!
Mittaa onnistumistasi, sillä se ruokkii motivaatiota!
Tee yhdessä ja ryhmässä asioita tavoitteesi mahdollistamiseksi!

Kirjoita omat tavoitteesi tähän:

  1. Nykyinen tavoitteeni:
  2. Haluan saavuttaa sen mihin mennessä?
  3. Mihin yhdistän tavoitteeni?
  4. Mikä saattaa estää tavoitteeni saavuttamista?
  5. Mitä voin tehdä pysyäkseni tiellä kohti tavoitettani?
  6. Miten palkitsen itseni saavuttaessani tavoitteen?